Ikke uventet gikk bruken av kollektivtransport kraftig opp i 2022 sammenlignet med 2021, et år preget av pandemi og mye bruk av hjemmekontor. Oppgangen i 2022 var på 33 prosent i følge Statistisk sentralbyrås (SSB) årsstatistikk for kollektivtransporten.
Er vi så tilbake på det nivået vi var før pandemien. Tallene viser at det er vi ikke. Det er færre kollektivreiser i dag enn det var i 2019. 626 millioner kollektivreiser i 2022 er 92 millioner færre reiser enn i 2019, eller 13 prosent lavere.
Så er det jo også interessant å se hvilke transportformer som sørger for 626 millioner reiser i løpet av et år. Når man følger nyhetssendingene kan man komme i skade for å tro at jernbane er en veldig mye brukt reiseform. Og jernbanen er utvilsomt viktig for mange mennesker som bor i nærheten av en jernbanestasjon, men mye av oppmerksomheten skyldes nok at ting går galt og toget ikke kommer når det skal. Jernbane står for 11 prosent av kollektivreisene i Norge. Båt står for 2 prosent. Betydelig større er skinnegående trikk og forstadsbane som står for hele 26 prosent av reisene. De er ikke så mange steder i landet, men det bor veldig mye folk der de finnes.
Men klart størst innenfor kollektivtransporten er buss. Hele 62 prosent av alle kollektivreiser skjer med buss. Bussreiser er i motsetning til de øvrige transportformene noe som finnes i hele landet. Og selv om busstilbudet er viktig for folk i distriktene, er det faktisk slik at flest bussreiser pr innbygger foregår i Oslo. SSB skriver:
"I 2022 reiste hver nordmann i gjennomsnitt 113 ganger med kollektivtransport uavhengig av type. Antall bussreiser per innbygger var 70 for hele landet, men her er det store forskjeller mellom fylkene. I Oslo reiste hver innbygger i gjennomsnitt 145 ganger med buss, mens fylkene med færrest reiser var Innlandet og Nordland med henholdsvis 26 og 27 bussreiser per innbygger."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar