Forholdet mellom akademia og næringsliv blir ofte beskrevet som kunnskapsressurser som ikke finner hverandre, og muligheter som går tapt, men for noen dager siden kom det en interessant nyhet om en ny partnerskapssatsing mellom dScience ved Universitetet i Oslo og en del store bedrifter.
Partnersamarbeidet som nå er lansert handler som å finne denne balansen mellom det langsiktige og det mer konkrete og næringsrettede. Senterleder Morten Dæhlen har skrevet et godt blogginnlegg som konkluderer med at:
"Et vellykket partnerprogram forutsetter målrettet arbeid for å bygge broer mellom forskere og kollegaene hos partnerne. En slik brobyggerrolle krever en kombinasjon av forskererfaring og forståelse av partnerbedriftenes utfordringer. Vi har studert hvordan slike roller utvikles gjennom deltagelse i University-Industry Innovation Network (UIIN). UIIN er en interesseorganisasjon for ansatte som har en slik brobyggerrolle, enten i akademia eller i partnerbedriftene. Universitetet i Twente har hatt god erfaring med å ansette slike «boundary spanners». Disse rollebeskrivelsene blir brukt som utgangspunkt for ansettelser og utvikling av medarbeidere som skal jobbe med partnerprogrammet i dScience.
dScience partnerprogram ble lansert 6. mars er vi nå offisielt i gang. Seks partnere for norsk nærings- og samfunnsliv går har gått inn i samarbeid frs starten. Disse er KONGSBERG, Helse Sør-Øst, DNV, Equinor, DNB og Norges Bank Investment Management (NBIM). Parallelt er vi i dialog med flere potensielle partnere og vår ambisjon er at dScience partnerprogram skal ha 12-15 partnere. dScience partnerprogram skal også handle om å lære av hverandre. Vi, dvs. partnerne i dScience partnerprogram, skal sammen skal skape fremtidens løsninger."
Her er omtale på DNBs nettsider om hvorfor de deltar i partnerprogrammet og hvilke muligheter som ligger der.
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar