onsdag 27. mars 2019

Europa og teknologigigantene

Det kan virke nokså paradoksalt, men The Economists påstand i forrige ukes utgave er selv om 15 av verdens 20 mest verdifulle teknologiselskaper holder til i USA (bare en har hovedkontor i Europa), er det i Europa forutsetningene for deres fremtidige konkurransesituasjon med å bli formet. Og at selv Amazon, Apple, Google, Facebook og Microsoft - de fem virkelig store - må finne seg i at Europa er i førersetet når det gjelder utformingen av noen av de viktigste rammebetingelsene for verdens teknologiindstri.

Begrunnelsene for dette finner man i lederartikkelen "Why big tech should fear Europe - To understand the future of Silicon Valley, cross the Atlantic" og i den litt lengre temaartikkelen "Big tech faces competition and privacy concerns in Brussels". Hovedpoenget er at EU har to viktige verktøy i sin politiske og regulatoriske verktøykasse som får konsekvenser langt utenfor Europa også: personvernregelverk og konkurransepolitikk. The Economist skriver i sin lederartikkel at:

"Yet if you want to understand where the world’s most powerful industry is heading, look not to Washington and California, but to Brussels and Berlin. In an inversion of the rule of thumb, while America dithers the European Union is acting. This week Google was fined $1.7bn for strangling competition in the advertising market. Europe could soon pass new digital copyright laws. Spotify has complained to the eu about Apple’s alleged antitrust abuses. And, as our briefing explains, the eu is pioneering a distinct tech doctrine that aims to give individuals control over their own information and the profits from it, and to prise open tech firms to competition. If the doctrine works, it could benefit millions of users, boost the economy and constrain tech giants that have gathered immense power without a commensurate sense of responsibility."

Det er flere veldig interessante prosesser og avveininger i EU når det gjelder bruken av konkurransepolitiske virkemidler for å motvirke at noen oppnår en så dominerende stilling at det skader både forbrukerne, innovasjonsevnen og konkurransen. Men minst like interessant mener The Economist det er å følge med på hvordan EU anvender det nye personvernregelverket til å gi borgerne kontrollen og råderetten over sine egne data:

"...the EU’s doctrine marries two approaches. One draws on its members’ cultures, which, for all their differences, tend to protect individual privacy. (This) leads to the assertion that you have sovereignty over data about you: you should have the right to access them, amend them and determine who can use them. This is the essence of the General Data Protection Regulation (gdpr), whose principles are already being copied by many countries across the world. The next step is to allow interoperability between services, so that users can easily switch between providers, shifting to firms that offer better financial terms or treat customers more ethically."

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar