Begrunnelsene for dette finner man i lederartikkelen "Why big tech should fear Europe - To understand the future of Silicon Valley, cross the Atlantic" og i den litt lengre temaartikkelen "Big tech faces competition and privacy concerns in Brussels". Hovedpoenget er at EU har to viktige verktøy i sin politiske og regulatoriske verktøykasse som får konsekvenser langt utenfor Europa også: personvernregelverk og konkurransepolitikk. The Economist skriver i sin lederartikkel at:
"Yet if you want to understand where the world’s most powerful industry is heading, look not to Washington and California, but to Brussels and Berlin. In an inversion of the rule of thumb, while America dithers the European Union is acting. This week Google was fined $1.7bn for strangling competition in the advertising market. Europe could soon pass new digital copyright laws. Spotify has complained to the eu about Apple’s alleged antitrust abuses. And, as our briefing explains, the eu is pioneering a distinct tech doctrine that aims to give individuals control over their own information and the profits from it, and to prise open tech firms to competition. If the doctrine works, it could benefit millions of users, boost the economy and constrain tech giants that have gathered immense power without a commensurate sense of responsibility."
Det er flere veldig interessante prosesser og avveininger i EU når det gjelder bruken av konkurransepolitiske virkemidler for å motvirke at noen oppnår en så dominerende stilling at det skader både forbrukerne, innovasjonsevnen og konkurransen. Men minst like interessant mener The Economist det er å følge med på hvordan EU anvender det nye personvernregelverket til å gi borgerne kontrollen og råderetten over sine egne data:
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar