mandag 29. desember 2008

Porsche Cayenne indeks

Hvor ille er egentlig finanskrisen? Kan vi måle om det går bedre eller dårligere? Hva skal vi egentlig måle?

En litt spesiell måte å måle effektene av finanskrisen på er "Porsche Cayenne-indeksen". Den gir uttrykk for hvor mange bruktbiler av typen Porsche Cayenne som til en hver tid ligger ute til salg på Finn.no. Indeksen i dag viser 56. Noen dager før jul var Cayenne-indeksen 60. En brå oppgang på denne indeksen er et krisesignal, så vi får følge litt med på denne framover.

Men hva med det store flertallet som ikke eier de dyreste bilene og som heller ikke har tapt masse penger i eiendoms- eller aksjemarkedet? Og som ikke er redd for å miste jobben. Er det slik at forbruket stuper fordi folk er redde for å dårligere råd i tiden som kommer?

En tur på Sandvika Storsenter i dag avslørte at det i hvert fall var helt ubehagelig stappfullt der. Minst like mange mennesker som rett før jul. Poenget er at finanskrisen rammer oss veldig ulikt. De som mister jobben eller har gått på en smell i boligmarkedet taper masse kjøpekraft. Og det samme gjelder selvsagt de som har tapt mye aksjemarkedet eller levd i en eller annen oppblåst boble som har sprukket. Men det store flertallet i Norge vil i 2009 kunne oppleve en av de største forbedringene i kjøpekraft noen gang i følge SSBs prognoser.


Og grunnen er jo ganske enkel: Lønningene økte med rundt seks prosent i 2008, rentene går kraftig ned og energi blir billigere. Så det er ingen grunn til å være overdrevent bekymret for den gjennomsnittlige norske forbruker. Utfordringen er å til nødvendig omstilling og innovasjon i konkurranseutsatt næringsliv slik at vi kan skape mer og opprettholde vårt høye velstandsnivå også når markedene i USA og andre steder i verden sliter.

Jeg ser for øvrig at min gode kollega Inge Jan har fulgt Kristin Halvorsens vennlige oppfordring om å shoppe Norge tilbake til gode tider og kringkaster dette på bloggen sin. Han har kjøpt en ny espressomaskin i julegave til seg selv, uten å være påfallende hardt rammet av et ønske om å kjøpe noe billig. Det er bra noen tar ansvar i disse vanskelige tider.

1 kommentar :

  1. Cayenne-indeksen er en interessant idé. Men en indeks er jo bare brukbar hvis man kan se hvordan den har utviklet seg over tid. Å vite at den er 56 for tiden sier ikke så mye, så lenge man ikke vet hvordan den var for én måned siden, to måneder siden, og så videre.

    Jeg er enig med deg i at som indeks gjenspeiler den bare en liten del av befolkningen. En mer generell indeks kunne være salget av sofaer på IKEA, for eksempel, eller flatskjermer.

    Nå kjenner jeg ikke til sofasalget, men forbrukerelektronikk har visstnok avtatt veldig i salg i det siste. Det trenger ikke nødvendigvis å bety at folk flest har dårligere råd, men kanskje heller at de er usikre.

    SvarSlett