Thomas Friedman har en interessant kommentar i New York Times om bilidustriens utfordringer. Han mener at Detroit er dømt til å mislykkes. Ikke på grunn av kapital eller teknologi, men først og fremst fordi amerikansk bilindustri ikke forstår den fundamentale endringen i forretningsmodell bilindustrien står foran:
"...our bailout of Detroit will be remembered as the equivalent of pouring billions of dollars of taxpayer money into the mail-order-catalogue business on the eve of the birth of eBay. It will be remembered as pouring billions of dollars into the CD music business on the eve of the birth of the iPod and iTunes. It will be remembered as pouring billions of dollars into a book-store chain on the eve of the birth of Amazon.com and the Kindle. It will be remembered as pouring billions of dollars into improving typewriters on the eve of the birth of the PC and the Internet."
Som eksempel på noen som har skjønt hvordan en forretningsmodell i versjon 2.0 ser ut nevner Thomas Friedman Better Place. De bygger ut en komplett infrastruktur for elektriske biler i Israel og Danmark med både ladestasjoner og batteribyttestasjoner for lengre kjøreturer. Wired hadde en artikkel i går om at Japan har bedt Better Place rulle ut infrastruktur for el-biler.
I bilen versjon 1.0 kjøper du et produkt. I bilen versjon 2.0 kjøper du en tjeneste. Og sannsynligvis er det slike innovasjoner i selve forretningsmodellen som må til for å få mer miljøvennlige løsninger til å fungere.
Aller først: velkommen i bloggosfæren! :-) Dernest: Veldig interessant diskusjon, dette. Bil 2.0 åpner for så mange muligheter - for eksempel gjør dette konseptet det mye lettere å skape sømløse transportsystemer av det slaget man har i Bremen i Tyskland, hvor et kort med det sjarmerende navnet "Den eggleggende ullmelkegrisen" gir byens innbyggere tilgang fra alt fra trikk og sykkelreparasjon til bilutleie:
SvarSletthttp://newth.net/2050/2008/08/02/den-eggleggende-ullmelkegrisen/
Med slike systemer kan man tilby privatbiler til det voksende flertallet av verdens befolkning som bor i og rundt byer, uten å måtte skalere opp dagens bilpark lineært. Mulighetene er enorme for bilprodusentene, uten at jeg tror Detroit kommer til å spille en større rolle i dette...
Takk for hyggelig velkomst til sfæren Eirik. Man er jo redd for at når sånn som meg kommer inn så må det hele være over snart. Kanskje man er en del av mainstreamingen av en spennende, men ikke lenger så ny kommunikasjonskanal.
SvarSlettHm, interessant tanke, men den overser et (for oss entusiaster) viktig aspekt ved bilkjøp. De drives vel så mye av estetikk, symbolstyrke og guttedrømmer. Biler er så mye mer enn transport, og et ensidig funksjonelt fokus på transportbehovet vil ikke treffe fullstendig. Hvordan erstatter du følelsen av å eie en åpen toseter med et klippekort til noe som reelt sett er kollektivtrafikk ?
SvarSlett