I oktober 2001 lanserte Apple den første iPoden. Den forandret musikkindustrien, særlig fra 2003 da iTunes Music Store åpnet og man kunne fylle den med musikk kjøpt på nettet, i tillegg til filer rippet fra egen CD-samling. Derfor har Wire rett i at det var en viktig merkedag 27. juli da Apple i det stille fjernet sine siste egentlige musikkspillere, iPod Shuffle og Nano, fra nettbutikken. Dingsen som frigjorde musikken fra den fysiske innpakningen gjorde gradvis seg selv overflødig.
Mens iPodens vekst de første årene var eksplosiv, har nedgangen kommet gradvis. For tre år siden, høsten 2014, blogget jeg om at iPod Classic, den opprinnelige iPoden, ikke lenger ble solgt. Da var den oppgradert i seks generasjoner. Denne fornyelsen stoppet i 2007 og i 2014 manglet den fortsatt Wifi for å koble til iTunes og iCloud, men var avhengig av PC. Jeg skrev litt sentimentalt om disse spillerne som jeg har eid tre av og som kunne bruke til å ta med hele musikksamlingen på tur. Kontroll over egen musikksamling var viktig. Men nettskyen gjorde at også jeg klarte meg fint uten, viste det seg.
Selv om Apple kuttet ut iPod Classic fortsatt de å produsere de to andre rene musikkspillerne som gjennom 2000-tallet også bidro til å forvandle musikkindustrien. Det var iPod Nano, som har kommet i syv generasjon fra 2005 til 2012, og iPod Shuffle, som har kommet i fire generasjoner fra 2005. Nå selges det fortsatt noen iPod Touch, som ble introdusert i 2007, men det er ikke en iPod på samme måte fordi den ikke er en ren musikkspiller, men egentlig en nettilkoblet smarttelefon. En iPhone som bare mangler talefunksjonaliteten til en iPhone. Wire skriver:
"The iPod died slowly, then all at once. After nearly 16 years on the market, more than 400 million units sold, and one Cupertino company launched into the stratosphere on its back, Apple quietly pulled the iPod Nano and Shuffle out of its virtual stores today. The iPod Touch still lives on: In fact, Apple now offers the Touch with 32 gigs of storage starting at $199. But that's not a real iPod; it's an iPhone-lite. Today officially marks the end of Apple's era of standalone music players."
Når dette er interessant, sånn ut over av mange av oss har et forhold til disse musikkspillerne, er det fordi de har hatt en helt enorm betydning for å flytte en stor og viktig industri fra en fysisk innpakning og salg i butikk og over på nettet. Egentlig er det ikke snakk om å få fra analog til digital, for CD-er er også digitale, men om å ta konsekvensene av det digitale i hele verdikjeden. Men en av disse konsekvensene er at heller ikke fysisk lagring på en musikkspiller trengs når kombinasjonen av smarttelefon, nettsky og et abonnement er alt du trenger. Wired skriver:
"You could argue that the iPod killed the album, making playlists and Shuffle Mode the primary methods of listening. It definitely helped kill paid-for music, because who can afford to buy all 5,000 songs to fill their iPod? Eventually, the industry caught up, trading downloads for subscriptions (...). Music became so readily available that companies had to invent new ways to find it—Alexa works much faster than a clickwheel. That's the beautiful irony here: The music industry Apple helped create, dominated by streaming and algorithms and discovery, no longer has a place for the iPod."
Ingen kommentarer :
Legg inn en kommentar