søndag 24. oktober 2010

Priser til effektiv design

Foto: Knut Noer/Oslo Caravan Club
At god design er pent å se på er lett å være enig i. Og vi ser stadig eksempler hva design betyr innenfor møbel-, interiør- og motebransje. Men hvordan er det utenfor disse nisjene? Betyr design noe særlig mer enn litt penere innpakning av produktene for andre bedrifter?

Jeg hadde gleden av å lede prisutdelingen Design Effekt 2010 i uken som gikk. Det foregikk på Næringslivsdagen 2010 i lokalene til NHO. Der var var det vel rundt 300 personer i salen, muligens litt færre slips enn på andre møter, men det var definitivt næringslivsfolk fra en rekke bransjer til stede for å hedre god og effektiv design. Og hele poenget med denne prisen er å fremheve bedrifter som har brukt design og oppnådd målbare resultatforbedringer. Og designerne de har samarbeidet med for å få det til. Hele teamet. Og resultater i denne sammenhengen vil si konkrete og målbare ting, som økt salg og bedre bunnlinje, men gjerne andre målbare resultater innen HMS, internkommunikasjon eller tilfredse kunder.

I alt 12 bedrifter ble hedret onsdag kveld. Alle har gjort en eller flere innovasjoner og hatt design som viktigste virkemiddel i det de har gjort. Og alle hadde oppnådd imponerende resultater. Vinneren av Design Effekt Grand Prix Nille og hele resten av listen over mottakere er her. Nille har en helt imponerende vekst i antall kunder og salg pr kunde etter at de strømlinjeformet uttrykket gjennom et helhetlig designprogram. Men det man også kan se på listen er at flere av vinnerne er forholdsvis små virksomheter som har brukt design til å gjøre enkle men  tydelige og begripelige endringer. På bildet over snakker jeg med leder i Norsk Caravan Club som forteller om behovet for å pusse opp profilen etter at den var blitt litt sliten etter nesten 50 år. Med små ressurser innledet de et samarbeid med Mission Design og de snudde nedgang i medlemstallet til ny vekst i både medlemstall og annonsesalg.

Flere av prismottakerne er produsenter av matvarer som har brukt ny emballasjedesign til å oppnå imponerende snuoperasjoner. For eksempel Lerum som i premium syltetøymarkedet byttet ut tradisjonsrike bestemors syltetøy med Lerums Utvalde. De fikk for øvrig denne prisen samme kveld som Sogndal sikret opprykk til Eliteserienm så det var nok bra stemning i delegasjonen fra Lerum den kvelden. Et annet eksempel på hvordan design ble brukt til å snu nedgang til vekst i en helt annen bransje, er Thon Hotels internettside som de har samarbeidet med Logica for å utvikle. Da jeg snakket kort med de ulike prisvinnerne oppe på scenen var det flere som fremhevet betydningen av at designerne går inn og lærer mye om virksomheten de skal hjelpe og prøver å forstå hva som driver kundene deres. Design er ikke bare pynt på toppen, for mange er det kjernevirksomhet.

Som et godt, men helt annerledes eksempel på hva god design kan gi av positive effekter er kanskje det aller mest tankevekkende eksemplet Posten Norges prosjekt for å bytte ut sine lastbærere. De røde kassene ser kanskje ikke så veldig spesielle ut, men de er konstruert sånn at de tar mindre plass og er lettere å flytte på. Da blir det friskere rygger og færre personskader. Noe som slår ut store besparelser i form av lavere sykefravær. Dessuten utnyttes transportkapasiteten mye bedre med disse kassene, slik at man transporterer mer post og mindre luft. Noe som igjen gir mindre CO2 og partikkelutspill, og lavere transportkostnader. Design er ikke bare pent å se på, det både smart og lønnsomt også. Flere andre gode eksempler på designdrevet innovasjon er det på nettsidene til Norsk Designråd.